Vanliga frågor
Du som sökt dig hit vet säkert vad flyttstädning innebär. Men du har kanske andra frågor som du undrar över och som du skulle vilja ha svar på? Vi har samlat ihop de vanligaste frågorna från våra kunder och besvarat dem här:
Lämnar ni garanti på flyttstädningen?
Ja, vi lämnar 14 dagars städgaranti från och med att städningen utfördes. Vi åtgärdar eventuella fel som reklameras inom denna period. Vi åtar oss att åtgärda dem snarast och utan extra kostnad. Vår garanti omfattar inte fel som hittas efter det att garantitiden löpt ut.
Besiktning av flyttstädningen sker samma dag som den utförs och vi kommer att ringa dig när städningen börjar bli klar så att du kan komma och gå igenom den tillsammans med oss. Om det är en hyresrätt ser vi gärna att hyresvärden är med, om det är en bostadsrätt är det bra om köparen är med. Detta ombesörjer i så fall du som kund att ordna.
Vad innebär RUT-avdrag och hur fungerar det i praktiken?
RUT är en förkortning av Rengöring, Underhåll och Tvätt. Med möjligheten till RUT-avdrag får du skattereduktion med 50 % på arbetskostnaden för hushållsnära tjänster som omfattar rengöring, underhåll och tvätt hemma hos dig. Flyttstädning är en sådan tjänst som omfattas av RUT-avdraget. I korthet får alltså du som kund hela 50 % rabatt på priset!
Material- och resekostnader i samband med husarbetet ger inte rätt till skattereduktion. Grundregeln för husarbete är att du ska bo i bostaden där arbetet utförs eller ha den som fritidsbostad.
Vi drar rabatten direkt på fakturan eller kvittot och när vi fått betalt från dig ansöker vi om resterande del av arbetskostnaden från Skatteverket. För detta arbete tar vi ut en administrationsavgift på endast 25 kronor per kund.
Märk väl att vi inte tar ut någon avgift från dig som kund för material eller utrustning. Det enda du betalar för är arbetskostnaden och en administrationsavgift. Inga dolda kostnader tillkommer!
Den skatt som du betalat in under året till Skatteverket måste överstiga det belopp som du vill få skattereduktion på. Du kan som högst få 50 000 kronor i RUT-avdrag per år.
Dödsbo har inte rätt till skattereduktion. Undantag är om husarbetet utförts före dödsfallet, då kan dödsboet få skattereduktion.
Om du är osäker på om du rätt till RUT-avdrag eller hur mycket du kan utnyttja rekommenderar vi att du vänder dig till Skatteverket för mer information och det helst innan du beställer tjänst av oss.
Om du fått ett beslut från Skatteverket angående att du inte har rätt till skattereduktion innebär det att även vi fått avslag på vår ansökan om skattereduktion från dem. Då kommer vi att att debitera dig fakturans totalbelopp inklusive moms. Det åligger dig som kund att utreda om du har rätt till RUT-avdrag eller ej, det gör inte vi utan vi förutsätter att kunden har tagit reda på detta innan hen beställer tjänsten av oss.
Undrar du fortfarande över något? I så fall är du välkommen att höra av dig till oss på mail info@flyttstädningiskurup.se.